Dit is de nieuwe body-tekst die met behulp van div-tags op de gewenste plaats is gezet:
Uit ANDERSEN-4 door André Hartensveld.
Om 0900 u opgestaan, ontbeten en Chimera gereed gemaakt voor vertrek.
Radio Kiel geeft de verwachting voor Z.Denemarken zon, wind 4 tot 5
bft.Z.O. en dat bij een temperatuur van rond de 22° C. Dat belooft een fraaie
zeildag te worden naar het 14 mijl noorderlijk gelegen doel Lyo. Voor de
zekerheid steken we een rif in het grootzeil nu we nog beschut in de haven
liggen, want op zee hebben de golven toch witte kuifjes. De navelstreng
.tussen akkulader en wal wordt binnen gehaald, de trossen gaan los. De
havenmeester kijkt ons na als we om 1145 u. profesioneel het kleurrijke en
vriendelijke haventje van Aerokobing uitzeilen.
EernaaI uit de beschutting van Aero laat Chimera zien wat ze waard is.
Met een flinke snor voor de boeg stuur ik een N.O. koers op het eilandje Drejo
aan. Kunnen we later afvallen als de wind verder toeneemt.
In de beschutting van Drejo besluiten we om hier maar even een pauze
in te lassen. Te 1315 u. ankeren we aan de westzijde van Drejo en nemen de
tijd voor een brunch. De Z.O.wind neemt behoorlijk toe, we bestuderen de kaart
om een koers te vinden waarmee we vandaag als het even kan droog Lyo kunnen bereiken.
Geen beschutte route als we niet noordelijk van Avemako zeilen, maar dat zie ik niet zo
zitten, omdat we dan eerst oostelijk moeten koersen om de zuidpunt van Avemako te
ronden.
We nemen nog een duik in het heldere water en besluiten na de opfrisbeurt
om voor het lapje langs de kust van Avernako te zeilen.
Zo gezegd zo gedaan, we laten Chimera naar diep water deinzen,
laten dan de kop afvallen en trekken de fok bij. Even siddert het
scheepje en zet dan op fok en bezaan de spurt er weer in, twee streep ooste-
lijk van noord koersen we naar Avernako. Om 1500 u. halen we de bazaan weg
en wordt de koers verlegd op het noord-westen, parallel aan de kust van
Avernako. De mijlen schieten onder de buik van Chimera door, we merken
nauwelijks dat het nog zo stevig waait. AIleen de golven van 3 tot 4 maal
vrijboordhoogte geven een idee van de hoeveelheid wind.
Het weer is schitterend, de wolken fraai; over stuurboord.wijs ik Co op de
eenvoudige rederswoning van de heer Maersk Muller, de eigenaar van het
eiland en tevens van de grootste Deense partikuliere handelsvloot. Om 1700
u. meren we af in de haven van Lyo, naast de Brehoorn, een Westerly Centaur
uit Giethoorn. Als de wind niet draait liggen we hier de komende nacht rede-
lijk beschut. 's Avonds drinken we met de bemanning van de Brehoorn een
pilsje en wisselen evaringen uit over het zeilen in Denemarken.